برجام تنها توافق موفق


کورش شرفشاهي: دونالد ترامپ در 22 دي ماه سال گذشته، تعليق تحريم‌هاي هسته‌اي ايران را براي مدت سه ماه تمديد کرد و قرار است روز 22 ارديبهشت ، بار ديگر تصميم خود را مبني بر تمديد اين تعليق يا خروج از برجام اعلام کند. ترامپ هنگام تمديد سه ماهه تعليق تحريم‌ها، تهديد کرد اين آخرين بار است که تعليق تحريم‌هاي ايران را تمديد مي‌کند مگر اين ‌که مذاکرات درباره برنامه موشکي ايران آغاز شود و محدوديت‌هاي هسته‌اي ايران که قرار بوده 10 سال باشد، دائمي‌شود. اين در حالي است که جامعه جهاني و متحدان غربي آمريکا طي هفته‌هاي گذشته فشار زيادي بر واشنگتن وارد کرده و خواستار خارج نشدن آمريکا از برجام شده‌اند و جمهوري اسلامي‌ايران نيز تاکيد کرده که آمريکا علاوه برماندن در برجام، بايد براي اجراي کامل تعهدات خود در اين توافق، حسن نيت نشان دهد.
تنها يک توافق داريم
در اين رابطه مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا درباره مذاکرات اخير امانوئل مکرون و دونالد ترامپ روساي جمهوري آمريکا و فرانسه درباره برجام گفت: در زمان حاضر تنها يک توافق موجود (با ايران) داريم . به گزارش ايرنا، فدريکا موگريني در گفتگو با خبرنگاران در بروکسل پيش از شرکت در کنفرانس حمايت از آينده سوريه و منطقه، با بيان اينکه از سخنان مکرون و اظهارات و مواضع همه اروپايي‌ها مشخص است که توافق(برجام)با ايران تنها توافق موجود در زمان حاضر بوده و موفق بوده است، ادعا کرد که اين توافق از توليد سلاح هسته‌اي توسط ايران جلوگيري کرده است.اين توافق ايران را بدون محدوديت متعهد مي‌کند که سلاح هسته‌اي توليد نکند زيرا اگر برجام را با دقت بخوانيد ، به روشني بيان مي‌کند که ايران سلاح هسته‌اي توليد نخواهد کرد.مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا تصريح کرد: اين توافق موفق بوده و پرزيدنت مکرون روز گذشته در کاخ سفيد به روشني گفت که به اعتقاد ما اجراي کامل برجام براي امنيت اروپا و منطقه ضروري است و اروپا به آن پايبند خواهد بود.وي افزود: در باره اينکه چه اتفاقي ممکن است روي دهد در آينده مشخص ميشود اما در زمان حاضر يک توافق موجود است، موفق بوده و بايد حفظ شود.
توافق همه جانبه
از سوي ديگر رييس جمهوري فرانسه در ديدار با ترامپ برحفظ برجام تاکيد کرد و گفت: به دنبال توافقي درباره همه موضوعات ايران همچون مساله فعاليت‌هاي بلند مدت هسته اي، موشک‌هاي بالستيک و نفوذ منطقه‌اي ايران هستيم. امانوئل مکرون گفت: به جاي از بين بردن برجام مي‌توانيم چيزهايي به آن اضافه کنيم؛ نمي‌گويم از يک توافق به توافق ديگر برويم بلکه برجام يک جنبه از مشکل است بايد روي چهار محور کار کنيم که برجام يکي را پوشش داده است.
ترامپ همچنان سردرگم
در همين حال دونالد ترامپ نيز در کنفرانس مطبوعاتي با مکرون اظهار داشت: کسي نمي‌داند 12 مي‌(22 ارديبهشت) چه خواهم کرد؛ خواهيم ديد که آيا امکان داشتن توافقي بهتر از برجام وجود دارد يا نه ؟برخي کارشناسان سياسي مي‌گويند که مکرون از طريق پيشنهاد يک توافق بزرگتر با ايران قصد دارد از خروج آمريکا از برجام جلوگيري کند. برخي مطبوعات اروپايي نيز نوشته‌اند که مکرون پيشنهاد توافق جديد با ايران را مطرح کرد تا برجام را براي ترامپ شيرين کند.
برجام قابل مذاکره نيست
از سوي ديگر نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌در دومين نشست کميته مقدماتي کنفرانس بازنگري معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي در مقر سازمان ملل در ژنو، مشکل اصلي عدم پيشرفت در اهداف معاهده به ويژه خلع سلاح هسته‌اي را يکجانبه گرايي به خصوص اقدامات و برنامه‌هاي يکجانبه آمريکا برشمرد که مهمترين خطر را براي آينده NPT و هدف غايي دنياي عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي ايجاد کرده است. رضا نجفي افزود: تا زماني که اين سياست‌ها و برنامه‌هاي هسته‌اي يکجانبه گرايانه آمريکا ادامه دارد، هيچ پيشرفتي در خلع سلاح هسته‌اي حاصل نخواهد شد و انتظار مي‌رود شاهد اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي در همه ابعادش باشيم.نجفي با تاکيد بر تعهد پايدار کشورمان به پيشبرد اهداف معاهده، وجود برنامه تسليحات هسته‌اي رژيم صهيونيستي را مهمترين عامل جلوگيري از شکل گيري خاورميانه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي برشمرد و تسليحات هسته‌اي در دستان اين رژيم را خطري براي صلح و امنيت منطقه و جهان اعلام کرد و آن را برخاسته از استانداردهاي دوگانه برخي کشورهاي هسته‌اي به ويژه آمريکا در حمايت از برنامه تسليحات هسته‌اي اين رژيم دانست.وي با اشاره به عدم پايبندي آمريکا به تعهداتش در ذيل برجام، گفت: برجام به هيچ وجه قابل مذاکره مجدد نيست. آمريکا اعتبارش را از دست داده است و براي هيچ توافقي قابل اعتماد نيست.در اين نشست بيشتر کشورها حمايت خود را از حفظ و اجراي برجام از سوي همه طرف‌ها اعلام کردند و با اشاره به گزارش‌هاي آژانس که پايبندي به برجام را ۱۰ بار تاييد کرده از همه طرف‌ها خواستند که به تعهداتشان در اين زمينه پايبند باشند و اين توافق بين المللي را که دستاورد ديپلماتيک مهمي‌براي جامعه بين‌المللي است حفظ کنند.